torsdag 2. juni 2011

Fluffy mønsterkonstruksjon...

Aller først: tusen takk for alle de koselige kommentarene om monstertruckene,
det var rett og slett kjempehyggelig!

I dag var det en idè om en blomst med
"fluffige" kronblader som måtte prøves ut...

Jeg tegnet først blomsterformen, litt matte med diameter og "Pi" måtte i bruk,
men ikke verre enn at det ble sånn omtrentlig  til slutt:)
Da jeg hadde tegnet inn midtsirkelen, lagde jeg en kopi av den ytterste delen,
den som skulle ha legg. Jeg klippet hakk der leggene skulle være,
og tapet malen til et nytt ark for å tegne mønsteret. Hvert hakk ble 
"spilet" ut, dette gir rom til legg mot midten av kronbladene. 
Til slutt ble den nye mønsterdelen tegnet ut og klippet klar.

 Mønsterdelen ble klippet i stoff,  i êtt eksemplar
siden dette er første utprøving av mønsteret.
Bak- og midtstykket fikk stiv Vlieseline strøket på vrangen.

Så var det fram med knappenålene: først nålet jeg ytterkanten,
vrangsidene av stoffene mot hverandre.
Etterpå var det innsiden som sto for tur,
her ble leggene lagt litt over hverandre og nålet fast.

Knapphullssøm på symaskinen rundt ytterkanten av både blomsten og midtsirkelen.
Og til slutt en frihåndsstukket spiral i midtfeltet.
Ja da var prototypen klar for videreutvikling og finjustering.
Mulig det hadde gjort seg med ensfarget stoff på kronbladene,
slik at leggene hadde kommet bedre fram.
Kunne vært fint med to små legg i stedet for det ene store,
og kanskje litt vatt inni for å fylle ut formene
ville gjort uttrykket enda mer Fluffy...
Neste gang! :)



2 kommentarer:

  1. Det ble en flott blomst. God ide, men enig med deg i at leggene forsvant pga. det mønstrete stoffet. Nå er jeg spent på hva du skal bruke blomsten på.
    Ellen :)

    SvarSlett
  2. Spennende prosjekt, så mange muligheter videre som du nevner. Artig å se konstuksjonene.
    Takk for syhilsen,-) Og jeg kunne faktisk ha sydd nytt (nok stoff) men jeg fortsette, så jeg husker det til neste gang. Tenkte på "dampen" da jeg sydde i går, hvor viktig det er å stryke.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...